Kolejna językowa środa przed nami. Dzisiaj będzie jedzenie po angielsku. Ale zamiast tradycyjnego podejścia proponuję dziś coś innego. Coś, od czego w gruncie rzeczy pewnie powinniśmy wychodzić, ucząc dzieci w domu. Mianowicie proponuję spróbować zapoznać się ze słownictwem związanym z jedzeniem w warunkach, że tak powiem, naturalnych. Czyli w kuchni.
Mam dla Was przepis na coś tradycyjnie angielskiego, a w dodatku – bardzo prostego. I kilka pomysłów na to, jak przeprowadzić prace w kuchni i jak najlepiej wykorzystać możliwości do nauki języka.
Wprowadzenie
Zacznijcie mówiąc dziecku, że teraz zrobimy sobie tradycyjny deser, który dzieci w Anglii czy w Stanach jedzą bardzo chętnie. Dzieci lubią wiedzieć co lubią i robią inne dzieci, w innych krajach. Jeśli sama wizja poznania tego, co robią dzieci w innych krajach nie wystarczy, to najprawdopodobniej słowo „deser” obudzi jednak zainteresowanie. A ponieważ jest to deser angielski – przepis też jest angielski i trzeba go wykonywać po angielsku. A deser nazywa się „apple crumble” czyli jabłka z kruszonką. Od razu możecie dzieciom powiedzieć, że „crumbs” to są okruchy albo grudki – przyda się w dalszej części.
Przeczytajcie przepis na głos i skompletujcie wszystkie składniki
Czytajcie jeden składnik i układajcie go od razu w miejscu, w którym będziecie przygotowywać ciasto, tak, żeby ostatecznie wszystkie składniki były na widoku. Teraz przeczytajcie spis składników jeszcze raz. Tym razem poproście dziecko, żeby przy każdym wyczytanym składniku sprawdzało czy wszystko jest przygotowane. Mała uwaga, w przepisie użyłam dla ułatwienia jednostki „cup” czyli „szklanka.” Jest to raczej amerykańska jednostka, ale myślę, że dzieciom będzie łatwiej je zrozumieć, niż gramy czy uncje.
A przepis wygląda tak:
Ingredients: (składniki)
6-8 serves (6-8 porcji)
four apples (cztery jabłka – raczej kwaśne)
1 cup of sugar (szklanka cukru – 175 g)
1/2 cup of butter (pół szklanki masła – 115 g)
1 cup of flour (szklanka mąki – 115 g)
1/2 cup of oatmeal (pół szklanki płatków owsianych, mogą być trochę zmielone)
1/4 cup of brown sugar (ćwierć szklanki brązowego cukru – 50 g)
2 spoons of water (dwie łyżki wody)
Jeśli macie już wszystko i dokładnie sprawdziliście, najlepiej dwa albo trzy razy (żeby powtórzyć słownictwo). Możecie przejść do kolejnych punktów.
Zróbcie to samo z narzędziami:
Needed tools (potrzebne narzędzia)
bowl (miska)
knife (nóż)
shallow ovenproof dish (płytkie naczynie żaroodporne)
oven (piekarnik)
spoon (łyżka)
To teraz możemy już wziąć się do roboty.
Wykonanie
1. Peel the apples (Obierz jabłka)
Jeśli dziecko ma pomagać (wiecie, czy Wasze dzieci mogą pomagać w tej czynności czy nie) mówicie „peel the apples with a knife” dajecie dziecku jabłko i nóż. Sami sobie też bierzecie jabłko i nóż. I zaczynacie obierać. Dla pewności, jeszcze raz czy dwa można powtórzyć słówko „peel.” Niektóre dzieci same z siebie mogą po nas powtarzać. Jeśli tak – to super. Jeśli nie trudno. Ale nie zmuszajcie ich – to ma być zabawa.
Jeśli dziecko jest za małe na zabawę z nożem, możecie powiedzieć po prostu „Look, I am peeling the apples with the knife” kilka razy z odpowiednią interpretacją ruchową.
2. Cut the apples
Kroimy jabłka i wycinamy z nich środki. Zasada jest podobna jak w poprzednim kroku. Jeśli dziecko pomaga, mówimy do niego „Cut the apples with the knife” i pokazujemy co ma robić.
Jeśli jest za małe – „Look, I am cutting the apples with the knife”
3. Put the apples to the ovenproof dish (włóż jabłka do naczynia żaroodpornego)
Tutaj pomagają już wszyscy. Mówimy „Put the apples to the ovenproof dish” i zaczynamy, zachęcając dziecko, żeby nam pomogło.
4. Pour water on the apples. (Dolej wodę do jabłek)
Mówimy do dziecka „Take water” (weź wodę) i z sugerującym ruchem mówimy „Pour water on the apples”
5. Put the sugar on the apples and mix with a spoon. (Posyp jabłka cukrem – 1 szklanka – i wymieszaj).
Mówimy do dziecka „Take sugar” i z sugerującym ruchem mówimy „Put the sugar on the apples.”
Mówimy „Take the spoon” i z sugerującym ruchem „Mix the apples and the sugar”
To teraz „The crumble” – czyli kruszonka.
6. Take the bowl (weź miskę) – prosimy dziecko, żeby wykonało to polecinie
7. Take the flour. (weź mąkę) Czekamy aż dziecko wykona polecenie. „Put the flour in the bowl” (włóż mąkę do miski) Czekamy aż dziecko wykona polecenie.
8. Take butter. (weź masło) Czekamy aż dziecko wykona polecenie. „Put the butter in the bowl” (włóż masło do miski) Czekamy aż dziecko wykona polecenie.
9. Take oatmeal. (weź płatki) Czekamy aż dziecko wykona polecenie. „Put the oatmeal in the bowl” (włóż płatki do miski) Czekamy aż dziecko wykona polecenie.
10. Take brown sugar. (weź brązowy cukier) Czekamy aż dziecko wykona polecenie. „Put the brown sugar in the bowl” (włóż brązowy cukier do miski) Czekamy aż dziecko wykona polecenie.
11. Mix with your hands to make crumbs. (Mieszaj rękami dopóki nie będziesz mieć grudek na kruszonkę) Właściwie to chodzi o zagniatanie. Tak więc pokazujemy dziecku co ma robić, ewentualnie pomagamy.
12. Put the crumbs on the apples (Połóż kruszonkę na jabłkach)
13. Put in the oven (Włóż do piekarnika – na 200 stopniach przez pierwsze 15 minut, potem zmniejsz do 190 i piecz kolejne 15 minut dopóki nie zbrązowieje)
14. Eat hot! (jedz póki ciepłe)
Dajcie znać czy smakowało. Oczywiście możecie też próbować innych przepisów, ale na początek dobrze jest wybierać takie, które mają mało składników. Dość ważnym aspektem jest też to, że coś jest „tradycyjne.” Jeżeli powiemy dzieciom, że coś jest tradycyjnie ulubionym daniem dzieci z innego kraju, dzieci zazwyczaj się zainteresują. Mamy wtedy też powód, dla którego przepis musi być po angielsku. Ważne jest też żeby wykonanie było na tyle proste, żeby można je było opisać podstawowymi słówkami – take (weź), cut (pokrój), put (włóż, połóż), mix (wymieszaj). To znacznie upraszcza pracę, szczególnie na początku. Im mniej słówek i im częściej powtarzane podczas wykonywania przepisu – tym lepiej. Powtarzanie jest bowiem bardzo ważne w nauce języka.
Więcej pomysłów na zabawy językowe znajdziecie w zakładce „Angielski dla dzieci.”